Anioły w Biblii
Wstęp
Anioły w Biblii są opisane jako istoty nadprzyrodzone, które pełnią różnorodne role jako posłańcy, dworzanie i wykonawcy woli Boga. Słowa używane do opisu tych istot, takie jak mal’akh, ʾelohim, bene ʾelohim czy kedoshim, mogą wprowadzać niejednoznaczność. Anioły są przedstawiane jako stworzenia stworzone przez Boga i pełniące Jego zadania.
W Biblii anioły często występują jako posłańcy, którzy przynoszą ważne wiadomości lub wykonują zadania w imieniu Boga. Przykładem jest archanioł Gabriel, który przekazał Maryi wieść o jej nadchodzącym macierzyństwie (Łk 1:26-38). Innym przykładem jest archanioł Michał, który walczył z siłami zła i bronił Bożych ludzi (Dn 10:13; Obj 12:7-9).
[quads id=3]
Anielska terminologia
Te istoty są wyraźnie określane angielskim słowem „angel” (anioł). Terminologia biblijnego hebrajskiego nie jest tak precyzyjna. Malʾakh (מַלְאַךְ), najczęściej używane słowo, oznacza „posłańca” (por. ugarycki lak „wysyłać”). Często odnosi się do ludzkich agentów (np. Rdz. 32:4) i czasami jest używane w sensie figuralnym (np. Ps. 104:4). To słowo zostało przetłumaczone na grecki jako angelos, które ma tę samą różnorodność znaczeń; dopiero gdy zostało zapożyczone przez łacińską Biblię, a następnie przeniknęło do innych języków europejskich, zdobyło wyłączne znaczenie „anioła”.
Późniejsza hebrajska literatura pozbiblijna używa malʾakh tylko dla nadprzyrodzonych posłańców i używa innych słów dla ludzkich agentów. W celu większej jasności Biblia często nazywa anioła malʾakhem Boga; jednak to samo określenie odnoszone jest czasami również do ludzkich agentów Boga (Ag. 1:13; Mal. 2:7). W innych miejscach aniołowie są nazywani ʾelohim (zwykle „bóg” lub „bogowie”; Rdz. 6:2; Job 1:6), częściej bene ʾelohim lub bene ʾelim (dosł. „synowie bogów”) – w ogólnym znaczeniu „istoty boskie”.
Znani są również jako kedoshim (qedoshim; „święte istoty”; Ps. 89:8; Job 5:1). Często anioł jest po prostu nazywany „człowiekiem”. Tajemnicze istoty, które walczyły z Jakubem, najpierw są nazwane człowiekiem, potem ʾelohim (Rdz. 32:24 (25), 28 (29), 30 (31)), ale Ozeasz nazywa go również malʾakhem (Oz. 12:5).
W wyniku tej różnorodności istnieją pewne fragmenty, w których nie jest pewne, czy chodzi o człowieka, czy nadprzyrodzonego posłańca. Biblia mówi również o skrzydlatych stworzeniach o charakterze anielskim, zwanych cherubinami i serafinami, którzy pełnią różnorodne funkcje. Kolejna niejednoznaczność wynika z faktu, że Biblia nie zawsze wyraźnie rozróżnia między Bogiem a Jego posłańcem. Hagar spotyka anioła, ale później zwraca się do „Pana, który z nią rozmawiał” (Rdz. 16:7, 13; podobnie 21:17 itd.).
[quads id=3]
To Bóg nakazuje poświęcenie Izaaka; później Abraham zostaje zwrócony przez anioła Pana z nieba (Rdz. 22:1 i dalej, 11-18). Anioł Pana ukazuje się Mojżeszowi w gorejącym krzewie (Wj. 3:2), ale przez resztę opowieści Mojżesz rozmawia z Bogiem. Podobnie jest w historii Gedeona, Gedeon rozmawia czasami z Bogiem, a czasami z aniołem Boga (Sdz. 6:11 i dalej).
Niektórzy uczeni wnioskują z tego zjawiska, że anioł nie był postrzegany jako niezależna istota, ale po prostu jako manifestacja Boskiej mocy i woli. Inni przypuszczają, że w najwcześniejszej wersji tych historii bezpośrednio konfrontowano człowieka z Bogiem, a późniejsi skrybowie złagodzili śmiałość tego konceptu przez wprowadzenie anioła.
Anielska rodzina
Mikaś opisuje wizję, w której Pan zasiada na swoim tronie, a obok niego stoją gospodarze niebiescy (I Krl. 22:19; II Kron. 18:18). Jednak często fraza „gospodarze niebiescy” oznacza ciała niebieskie (Pwt. 4:19; Jer. 8:2, itd.). Podobnie Izajasz (rozdz. 6) widzi Boskość zasiadającą na tronie, podczas gdy serafinowie głoszą Jego świętość i majestat. Jeden z serafinów oczyszcza Izajasza symbolicznym aktem, dzięki czemu, w przeciwieństwie do Mikaś, staje się nie tylko świadkiem, ale uczestnikiem obrad rady (por. Zach. 3:7b), i gdy Pan, jak w wizji Mikaśa, woła (tak jak El w radzie bogów w ugaryckim Eposie o Keret) o ochotnika, Izajasz odpowiada.
W starożytnym hymnie w Psalmach 89:1–3, 6–19, dobroć Boga jest wychwalana przez zgromadzenie świętych istot, ponieważ, jak podkreśla psalmista, On jest nieporównanie większy od nich i oni Go wielbią (Ps. 89:6–9). To ostatnie jest podobnie podkreślane w dwóch innych wczesnych kompozycjach (zob. Wj. 15:11 i Ps. 29). Nieprawdopodobne, że motyw ten pojawił się w epoce, gdy nie było jeszcze oczywistym, że „zgromadzenie świętych istot” lub „grono istot boskich” (Ps. 29:7) nie jest panteonem prawdziwych bogów.
[quads id=3]
Tak samo zapewne było z praktyką przedstawiania tych istot stojących przed Bogiem, który sam zasiada (I Krl. 22:19; Iz. 6:2; Zach. 3:1–7, szczególnie 3:7 koniec; Hiob 1:6; 2:1). Wyjątek, Izajasz 14:13, tylko potwierdza regułę: mówiący tam jest poganinem. Pomimo masoreckiego wskazania dinaʾ („Trybunał”) w Danielu 7:10, 20, skrupuł mogło przetrwać do II wieku n.e., ponieważ kontekst bardziej przemawia za interpretacją spółgłoskowego zapisu דינא jako dayyanaʾ („Sędzia”).
Powiązane z deuteronomistyczną ideą, że Pan faktycznie przydzielił ciała niebieskie i bożki poganom, ale wybrał Izrael, by Go czcił (Pwt. 4:15–20; 29:25), jest niezwykły fragment (Pwt. 32:8–9): „Gdy Najwyższy przypisał narodom ich domy i ustalił podziały ludzi, ustalił granice narodów według liczby istot boskich (בְּנֵי אֵל; tak fragment z Qumran, zgodny z Septuagintą).
Ale Jego własną częścią jest lud Pana, Jakub Jego dziedzictwo”. Masorecka lektura בְּנֵי יִשְׂרָאֵל „dzieci Izraela” zamiast czytania z fragmentu z Qumran i cytuowanej powyżej Septuaginty jest skonfliktowaniem tej ostatniej i wariantu שָׂרֵי אֵל, „ministrowie Boga”. Ten wariant nie jest bezpośrednio potwierdzony, ale jego istnienie można wywnioskować z faktu, że wyjaśniłby zarówno masoreckie czytanie w Pwt. 32:8, jak i użycie שַׂר, „minister” w Danielu 10:20 dwukrotnie, 21; 12:1.
Te fragmenty są oczywiście tylko śmiałym rozwinięciem Pwt. 32:8–9. Ich doktryną jest, że losy narodów są związane z działalnością ich patronów anielskich (por. I Krl. 22:21, 22), tak jak państwa w średniowieczu były opiekowane przez aniołów.
Hagiograf anielski
Inne odniesienia do aniołów w Psalmach są rozproszone w całej księdze. W kilku miejscach aniołowie są wzywani, aby dołączyć do reszty stworzenia w wysławianiu Boga (Ps. 29:1; 103:20–21; 148:2; por. 89:6 ff .; w 96:7 fraza „rodziny narodów” zastępuje „synów Bożych” z 29:1; Ps. 78:49 i 104:4 najprawdopodobniej odnoszą się do sił natury wykonujących wolę Boga).
[quads id=3]
W Psalmach 91:11–12 Bóg rozkazuje swoim aniołom ochronę wiernych przed szkodą. Pozostałe księgi hagiograficzne niewiele mówią o aniołach. Jedyna możliwa aluzja, w Przypowieściach Salomona 30:3, jest wątpliwa. W Księdze Hioba, poza odniesieniami do „synów Bożych”, anioły są wspomniane tylko przez trzech przyjaciół i Elihu.
Przyjaciele wskazują, że nawet aniołowie, święci, nie są doskonali, a człowiek jest jeszcze dalej od doskonałości (Hi 4:18; 5:1; 15:15). Elihu mówi o aniele pośredniku dla człowieka (por. tamże 33:23–24), ale fragment jest niejasny. Tematyka Pięciu Zwojów jest taka, że nie należy przypisywać specjalnego znaczenia ich milczeniu na temat aniołów (Prz 5:5 jest mało istotne).
Prorocy anielscy
Prorocy, z wyjątkiem Ezechiela i Zachariasza, prawie nie wspominają o aniołach. We wszystkich proroczych przekazach przed wygnaniem są tylko dwa fragmenty, w których mówi się o aniołach. Jednym jest raczej niejasne odniesienie do historii Jakuba w Księdze Ozeasza (12:5–6; porównaj w. 14). Wyjaśniano je jako satyryczny atak na kult anioła (lub bóstwa) Betel (por. Ginsberg, in: JBL, 80 (1961), 343–7; por. Rdz. 31:11–12).
Drugim jest początkowe widzenie Izajasza (6:1 ff.), w którym skrzydlate serafiny odgrywają prominentną rolę. Potem Izajasz nie wspomina o aniołach (33:7 jest niejasne i prawdopodobnie nie pochodzi od Izajasza). Jeremiasz całkowicie milczy na ten temat; tak samo (według teorii krytycznej) robi to współczesna mu Księga Powtórzonego Prawa.
[quads id=3]
W okresie wygnania, Deutero-Izajasz nie wspomina o aniołach (Iz. 63:9 wspomina „anioła Jego oblicza”, ale wersja grecka brzmi – prawdopodobnie poprawnie: „Żaden posłaniec ani anioł; to była Jego obecność, która ich ocaliła”). Szczególne znaczenie przypisuje się faktowi, że Aggeusz nazywa siebie (1:13) „posłańcem Pana z przesłaniem Pana” (malʾakh ʾElohim be-malʾakhut ʾElohim) – prawdopodobnie aby podkreślić myśl, że wysłannikiem Boga do człowieka jest prorok, a nie nadnaturalne istoty.
Stanowisko Malachiasza nie jest całkowicie pewne. Jego imię (znaczące „Mój posłaniec”) może być pseudonimem, a on twierdzi, że kapłan jest malʾakhem Pana Zastępów (Mal. 2:7). Malʾakh Przymierza (tamże 3:1–2) może jednak być aniołem, chociaż fraza ta może odnosić się również do powracającego Eliasza (tamże 3:23–24).
Warto również zauważyć, że kodeks kapłański (uważany przez wielu uczonych za powygniskowy, choć inni uważają go za bardzo starożytny) nie wspomina o aniołach, oprócz przepisu dotyczącego przedstawienia cherubinów na wiecznicy. Ten zestaw faktów nie może być odrzucony jako zwykły przypadek, zwłaszcza że anioły tak często pojawiają się w narracyjnych częściach Pięcioksięgu, w księgach historycznych i w pismach prorockich Ezechiela i Zachariasza.
Być może David Neumark zbytnio podkreślił tę różnicę jako główne zagadnienie myśli biblijnej (por. np. jego „Essays in Jewish Philosophy” (1929), 104 ff.). Ale kwestia ta była z pewnością istotna.
Ezechiel i Zachariasz
W teofaniach opisanych przez Ezechiela, Boska Obecność zasiada na tronie podtrzymywanym przez cztery fantastyczne istoty, nazywane w rozdziale 1 „ḥayyot” („żywe stworzenia” lub „bestie”), ale zidentyfikowane w rozdziałach 8–11 jako cherubiny. W ostatniej sekcji, zniszczenie Jerozolimy jest zadaniem powierzone sześciu uzbrojonym „mężczyznom”, podczas gdy „mężczyzna odziany w lniane szaty z kałamarzem przy boku” ma oznaczyć czoła tych sprawiedliwych jednostek, które mają zostać ocalone (9:1 ff.).
[quads id=3]
Później ten sam człowiek w lnianych szatach bierze węgle ogniste z ognia między cherubinami, aby użyć ich do podpalenia miasta (10:1 ff.). Rozdziały 11–39 Księgi Ezechiela nie wspominają o aniołach. Ale w wizjach o odbudowanym Świątyni (rozdz. 40–48), prorok jest prowadzony przez człowieka „świecącego jak miedź” (40:3), który mierzy różne dziedzińce i budynki i wyjaśnia ich funkcje. W trakcie wizji Ezechiel otrzymuje również bezpośrednie pouczenia od Boga; a po rozdziale 47:12 „człowiek” nie jest już wspominany.
W Księdze Zachariasza, anioły są prawie stale obecne. Księga składa się głównie z symbolicznych wizji, wyjaśnianych prorokowi przez „anioła, który mówił ze mną” (1:9, 14; 2:1–7; 4:1–5; 5:5–10; 6:4–5). „Anioł Pana” pojawia się kilka razy; wstawia się u Boga w obronie Izraela (1:12–13); przewodniczy rehabilitacji Jozuego i gani Szatana za oskarżanie tego ostatniego (3:1 ff.).
Wiele innych aniołów jest zgłaszanych jako obecnych. Zachariasz również używa terminu „człowiek” odnosząc się do istot anielskich (1:8 ff.; 2:5 ff.; dwie kobiety ze skrzydłami jak bociany w 5:9 wydają się być symbolicznymi postaciami, a nie aniołami). Po raz pierwszy w Biblii anioły w Zachariaszu zdają się nabierać niezależnego życia.
Księga Daniela
Księga Daniela powtarza wiele o aniołach, co znajduje się w wcześniejszych częściach Biblii. Opowiada o niezliczonych sługach wokół Bożego tronu (7:10) i relacjonuje, że anioł uratował trzech mężczyzn w piecu (3:25, 28) oraz Daniela od lwów (6:23). Czasami nazywa anioła „człowiekiem”; jeden anioł jest opisany jako mężczyzna odziany w lniane szaty (10:5; 12:7; por. powyżej w odniesieniu do Ezechiela).
Ale Daniel ma silne powiązania z apokryficznymi apokalipsami i dlatego przedstawia wiele nowych cech dotyczących aniołów. Objawienia otrzymane przez Daniela są albo symbolicznymi wizjami, które anioł interpretuje (rozdz. 7, 8), albo są ujawniane w całości przez anioła (rozdz. 10–12).
Zachariasz również miał wizje, które objaśnił anioł. Ale on również przekazywał proroctwa otrzymane bezpośrednio od Boga; takie zjawisko nigdy nie ma miejsca w Księdze Daniela. W tej ostatniej księdze anioły nie tylko wykonują polecenia, ale mają pewne inicjatywy: „To postanowione przez czuwających, a wydane przez mowę świętych” (4:14). Ponadto anioły mają teraz właściwe imiona: Gabriel (8:16; 9:21) i Michał (10:13; 12:1). Jest to jedyna biblijna księga, w której anioły mają wyraźne osobowości.
Wreszcie, po raz pierwszy pojawia się idea, że każde państwo ma opiekuna anielskiego, którego działania i losy są związane z tymi państwa. Mowa jest o opiekunach Persji i Grecji (10:13, 20), a Michał jest obrońcą Izraela (12:1; na ten koncept por. Iz. 24:2).